picture

آیا بازار تبلیغات در انحصار ATL است؟

طبق شواهد تجربی در سال‌های اخیر، بازار تبلیغات وضعیتی شبیه به بازار رقابت انحصاری دارد و با وجود قدرت تبلیغات ATL، این بازار در انحصار کامل ATL نیست و قیمت در وضعیت رقابتی بین انواع تبلیغات مشخص می شود. 
یکی از ویژگی‌های مهم در این بازار وجود تفاوت در محصولات و تنوع در خدمات قابل ارائه توسط آژانس‌ تبلیغاتی است و همچنین وجود تعداد زیاد تقاضا کنندگان و آژانس‌های تبلیغاتی نیز از دیگر ویژگی‌های این بازار رقابت انحصاری محسوب می‌شود. علاوه بر این در کیفیت خدمات قابل ارائه توسط آژانس‌های تبلیغاتی تنوع وجود دارد. 


یکی دیگر از ویژگی‌های بازار رقابت انحصاری تبلیغات این است که هر آژانس تبلیغاتی، توانایی تعیین قیمت خود را در بازار دارد. دلیل اصلی این قدرت وجود مانع برای ورود رقبای تبلیغاتچی در بازار تبلیغات نیست، بلکه این قدرت از آن‌جا نشات می‌گیرد که هر آژانس تبلیغاتی می‌تواند بر اساس کیفیت خدمات قابل ارائه، قیمت متفاوتی را داشته باشد. علت دیگر این قدرت اینجاست که تعداد رقبا در بازار تبلیغات در کوتاه مدت زیاد نخواهد بود و این خود یک دلیل محکم برای قدرت آژانس‌های تبلیغاتی در قیمت گذاری محسوب می‌شود.
اما با وجود وضعیت رقابت انحصاری در این بازار، قیمت تبلیغات توسط دو إلمان مهم یعنی عرضه تبلیغات ATL و مقدار تقاضا برای تبلیغات در بازار مشخص می‌شود. جایی که مقدار تقاضا برای تبلیغات با عرضه تبلیغات ATL برابر می‌شود، درست جایی است که قیمت بازار تبلیغات مشخص خواهد شد و این قیمت همان قیمت تعادلی تبلیغات ATL خواهد بود.

 

آیا بازار تبلیغات در انحصار ATL است؟

 

سودآوری آژانس های تبلیغاتی BTL

دقیقا در قیمتی کمتر از قیمت تعادلی تبلیغات ATL، ما با  قیمت تبلیغات BTL مواجه می‌شویم. در این قیمت ما با کمبود عرضه برای تبلیغات ATL برخورد خواهیم کرد چرا که دیگر در این قیمت (کمتر از قيمت تعادلی در بازار) عرضه و ارائه‌ی تبلیغات برای آژانس‌های تبلیغاتی ATL مقرون به صرفه نخواهد بود. 
نکته‌ی قابل توجه اینجاست که ما به عنوان یک آژانس تبلیغاتی BTL درست زمانی با سودآوری مواجه می‌شویم که در قیمتی کمتر از قیمت تعادلی بازار، ولی به مقدار بیشتری از حداکثر مقدار تعادلی ATL، خدمات تبلیغاتی خود را ارائه دهیم. یعنی آژانس‌ های تبلیغاتی BTL برای کسب سود بیشتر می‌بایست با قیمتی کمتر از قیمت تبلیغات ATL، ولی به مقدار بیشتری از مقدار تعادلی ATL خدمات تبلیغاتی خود را به مشتریان ارائه دهند.

 

آژانس های تبلیغاتی BTL و اثرگذاری بر CVM 

CVM (Customer Value Management) ، BTL و یا SP (Segmented Pricing) همگی اصطلاحات رایجی هستند که تقریبا تمامی افراد حاضر در فضای کسب و کار در مورد آن‌ها شنیده و با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند. 
بهره‌وری در محیط کسب و کار از طریق CVM  اتفاق می‌افتد و CVM بهبود در فضای کسب و کار را عموما از طریق توسعه آنالیز بخش‌ها، بازاریابی هدفمند، قیمت‌گذاری متعادل و برقراری ارتباط اثربخش با مخاطبان انجام می‌دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی شناسایی مخاطب هدف و برقراری ارتباط موثر با آنها تحقیقات بازار را مطالعه فرمائید.


آژانس های تبلیغاتی BTL، مهم‌ترین کانال هایی هستند که CVM برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان هدف به کار می گیرد. چرا که در این نوع تبلیغات، مخاطبان به صورت کاملا فیلتر شده، هدف برنامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی قرار می‌گیرند و تجربه‌ی ناشی از ارتباط نزدیک با برند در ذهن آن‌ها هک خواهد شد. تبلیغات BTL با تکیه بر ویژگی های بازاریابی تجربی، مخاطبان اصلی برند را هدف قرار می دهد چرا که این نوع بازاریابی، نوعی استراتژی بازاریابی محسوب می شود که ذهن مخاطب را با خود درگیر و تجربه زندگی واقعی را به او هدیه می‌دهد.


تبلیغات BTL نوع خاصی از تبلیغات است که به دلیل هدف گیری درست گروه مخاطبان و هزینه‌های اندک، به شدت در سال‌های اخیر مورد توجه برندها قرار گرفته است. آژانس‌ های تبلیغاتی BTL  با بهره‌گیری از ابزارهای خلاقانه و رویدادهای اثربخش باعث انتقال و تثبیت پیام برند در ذهن ناخودآگاه مخاطب می‌گردند.

آیا بازار تبلیغات در انحصار ATL است؟

در نمودار بالا عملکرد آژانس ‌های تبلیغاتی BTL بر اساس آنالیز CVM نشان داده شده است. در این نمودار عرضه برای تبلیغات BTL وجود دارد و فعالان در این بخش تمایلی به پرداخت قیمت بالای تبلیغات ATL ندارند.
با توجه به قیمت پایین‌تری که آژانس ‌های تبلیغاتی BTL ارائه می‌دهند، هم‌چنین وجود بازاریابی هدفمند، قیمت گذاری مناسب و ارتباط موثر این نوع تبلیغات با مخاطبان هدف، تجارت مورد نظر با تولید و فروش بیشتر و نهایتا سود و درآمد بیشتری مواجه خواهد شد.
باید در نظر داشته باشیم که CVM بهبود یافته متناسب با BTL Segmentation و BTL Pricing نیازمند منابع زیادی است، اما فراموش نکنید فرصت‌های رشد درآمد و سود از طریق همکاری با آژانس‌‌ های تبلیغاتی BTL نیز بسیار زیاد می‌باشد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد.
 

نویسنده: مهندس نسترن قلاحق

مطالب مشابه

picture

وقت آن رسیده که برای مخاطبان خود تجربه ای شگفت خلق کنید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به برخی از محصولاتی که می خرید، عشق می ورزید و به هیچ عنوان میلی به تغییر رویه مصرف و خرید خود ندارید، اما به ناگاه با تجربه محصولی بهتر ...
picture

سمپلینگ چیست؟

هدف از سمپلینگ، ارائه تجربه ای هرچند کوچک از استفاده از محصول و یا خدمت است که مخاطب بابت دریافت آن پولی پرداخت نمیکند، پس یک برند، یک تولید کننده موانع اولیه خرید و تجربه محصول خود را با سمپلینگ از پیش پای مخاطب بر میدارد. در نتیجه اگر مخاطب تجربه خوشایندی از این محصول دریافت کند می تواند به یک خریدار این محصول تبدیل شود.

دیدگاه کاربران

بیایید چیزی شگفت خلق کنیم!

* برای پر کردن فرم از اطلاعات واقعی استفاده نمایید تا بررسی صورت گیرد

* همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و پیگیر سفارش خواهند بود