picture

سمپلینگ چیست؟

سمپلینگ در زبان ساده به معنای ارائه یک نمونه کوچک شده از محصول و یا یک خدمت به مخاطب است، که در فضای B2C این نمونه به صورت رایگان در اختیار مخاطب محصول قرار می گیرد.

هدف از سمپلینگ، ارائه تجربه ای هرچند کوچک از استفاده از محصول و یا خدمت است که مخاطب بابت دریافت آن پولی پرداخت نمیکند، پس یک برند، یک تولید کننده موانع اولیه خرید و تجربه محصول خود را با سمپلینگ از پیش پای مخاطب بر میدارد. در نتیجه اگر مخاطب تجربه خوشایندی از این محصول دریافت کند می تواند به یک خریدار این محصول تبدیل شود.

مقاومت در برابر تغییر یکی از ویژگی های اساسی انسان هاست و به طبع مخاطبین در برابر خرید کالا و یا خدمات جدید نیز از خود مقاومت نشان می دهند و ترجیح می دهند که از محصولات نام آشنا استفاده کنند، اما سمپلینگ می تواند این مقاومت در برابر تغییر را دور می زند و می تواند دیدگاه و انتظارات یک مخاطب را در مورد یک محصول و یا خدمت تغییر دهد.

سمپلینگ اصولا به عنوان یکی از راهکار های ترویج پایین خطی (BTL) شناخته می شود و به عنوان یکی از راهکارهای ارزان قیمت از آن یاد می شود، اما واقعا سمپلینگ ارزان نیست و می توان پروژه های بسیار بزرگ و حتی بزرگ تر از تبلیغات بالا خطی (ATL) را در فضای سمپلینگ اجرا کرد، دلیل آن که اصولا سمپلینگ ارزان تلقی می شود خروجی و اثربخشی این نوع از تبلیغ و ترویج است، اصولا سمپلینگ در مرحله نزدیک به فروش اجرا می شود و اثربخشی آن به سرعت بر اساس خروج محصول از شلف فروشگاه ها سنجیده می شود. زیرا مخاطب همان لحظه تجربه جدیدی دریافت کرده و تا آن تجربه جدید است مخاطب محصول را در دسترس خود می بیند و امکان خرید آن را دارد و به تجربه ثابت شده است که فروش یک محصول با انجام فعالیت سمپلینگ می تواند تا چندین برابر رشد داشته باشد.

تاریخچه سمپلینگ

امروزه برندهای بزرگی در سراسر دنیا به صورت هماهنگ و موردی انواع پروژه های سمپلینگ و پروژه را اجرا می کنند، از سمپلینگ تاریخچه ثبت شده ای به صورت دقیق وجود ندارد، اما در این مقاله سعی می شود تا چند پروژه جذاب و تاریخ ساز را نام ببریم.

  • تولیدی کره بادام زمینی پیتر پن نیز به مخاطبین فروشگاه های خود نمونه کوچکی از کرده بادام زمینی ارائه می داد که این افراد را جذب کرده و به خریداران دائمی محصول تبدیل کند. نکته ای که وجود داشت این بود که صاحب فروشگاه و تولیدی پیتر پن کره بادام زمینی تولید کرده بود که بر خلاف دیگر کره های بادام زمینی به سقف دهان مصرف کننده نمی چسبید و آزار دهنده نبوده است. وی به منظور این که بتواند ادعی خود را ثابت کند بسته های کوچکتری از محصول خود را تولید کرد و خریداران دیگر محصولات هدیه می داد تا این افراد به صورت رایگان محصول جدید را تست کنند.
  • شرکت تولیدی صابون بنجامین تی ببیت که از سال 1776 میلادی شروع به تولید صابون های بهداشتی کرده بود در اواخر قرن 19 (سال 1892) به منظور فروش بیشتر صابون و ایجاد فرهنگ استفاده از پودر صابون و صابون های بهداشتی در نیویورک آن زمان شروع به ارائه نمونه های رایگان صابون خود در خیابان واشنگتون کرد که به موجب این حرکت هوشمندانه این تولید کننده رشد چشمگیری در سال های بعد از این کار تجربه کرد.

تاریخچه سمپلینگ حتی قبل تر از این موارد نیز وجود داشته است و می توان پییرس پولومن را به عنوان یک نمونه تاثیرگذار از سمپلینگ در قرن 14 میلادی معرفی نمود، پیرس یک شاعر معروف قرن 14 میلادی بود و در آن زمان اشراف زاده ها برای مدح و ستایش خود از شاعران کمک میگرفتند تا این افراد برای آنها اشعار بسرایند و یا حتی برای میهمانی ها و ضیافت های آنان اشعار پر مغزی متناسب با موضوع میهمانی بسرایند، در آن زمان رقابت میان شعرا بسیار بالا گرفته بود و شعرای بزرگ به کوچکتر ها اجازه رشد و پیشرفت نمی دادند، در آن زمان پییرس با ارائه راهکاری خلاقانه سریع تر از دیگران راه رشد را طی نمود. به این شکل که پییرس بدون دریافت هزینه بخشی از شعر را می سرود و به اشراف زاده ها ارائه می داد و در صورت تمایل مابقی شعر و یا نثر را می نوشت و کل هزینه را دریافت می کرد.

همانطور که مشخص است سمپلینگ یکی از قدیمی ترین راهکار های ترویج است و این خدمت در ابتدای قرن بیستم نام اصلی خود را یافت و تا به امروز به شکل های متنوع و در ابعاد متفاوت در حال اجراست، طرح ایده به عنوان یکی از با سابقه ترین آژانس های BTL در ایران، آمادگی اجرای انواع پروژه های سمپلینگ و پروموشن را در سراسر کشور را دارد. 

سمپلینگ و پروموشن

سمپلینگ و پروموشن

سمپلینگ و پروموشن

مطالب مشابه

picture

آیا بازار تبلیغات در انحصار ATL است؟

طبق شواهد تجربی در سال‌های اخیر، بازار تبلیغات وضعیتی شبیه به بازار رقابت انحصاری دارد و با وجود قدرت تبلیغات ATL، این بازار در انحصار کامل ATL نیست و قیمت در وضعیت رقابتی بین انواع تبلیغات مشخص می شود.
picture

تفاوت تبلیغات با بازاریابی چیست؟

تبلیغات و بازاریابی مفاهیمی هستند که معمولا افراد برای توصیف اموری مانند فروش محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند. با این حال، مفهوم این دو با هم متفاوت است و ما در این مقاله به توضیح این دو مفهوم می‌پردازیم تا بتوانید با درک درست از تبلیغات و بازایابی، در مسیر رونق کسب و کار خود کارآمدتر سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاه کاربران

بیایید چیزی شگفت خلق کنیم!

* برای پر کردن فرم از اطلاعات واقعی استفاده نمایید تا بررسی صورت گیرد

* همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و پیگیر سفارش خواهند بود