picture

پروموشن چیست؟

پروموشن محصول به معنی نشان دادن اطلاعات محصول درباره‌ی برند، شرکت، ویژگی‌های محصول است و هدف از پروموشن شناساندن محصول جدید، به مشتریان وفادار و مشتریان جدید است. 
پروموشن محصول می‌تواند با اهداف متفاوتی اجرا شود، برخی از اهداف را در زیر بیان می‌کنیم:
•    ارائه اطلاعات در مورد ویژگی‌ها و کاربردهای محصول برای خریداران 
•    ایجاد آگاهی و علاقه در بین مشتریان و اشاره به ویژگی‌های متمایز کننده با رقیب 
•    برجسته کردن اهمیت و ویژگی‌های محصول جهت تثبیت فروش


هدف اصلی پروموشن، ترغیب مشتریان به خرید است. پروموشن محصول از این جهت اهمیت دارد که هیچ محصول یا برندی بدون توجه به نیاز مشتری و تلاش برای شناسایی و رفع نیاز مشتری نمی‌تواند در بازار زنده بماند و صاحب برند در صورت عدم ارائه‌ی مزایای منحصر به فرد به مشتریان نمی‌تواند با سایر رقبا رقابت داشته باشد.


انواع پروموشن


پروموشن در واقع یک شیوه‌ی ارتباطی است که برای آگاه کردن مشتریان جدید و مشتریان وفادار استفاده می‌شود. شرکت‌ها بنا به اهدف مختلفی که دارند انواع مختلفی از تبلیغات را استفاده می‌کنند، در شکل زیر انواع پروموشن را مشاهده می‌کنید:

پروموشن چیست؟

1.    Informative Promotion: 

هدف اصلی هر فعالیت تبلیغاتی، انتشار اطلاعات در مورد محصول، برند و شرکت است. Informative Promotion در هر مرحله از چرخه عمر محصول رواج دارد. در واقع بازاریابان با آگاه کردن افراد از ویژگی‌های محصول سعی می‌کنند تا افراد را تشویق کنند که حداقل یک بار محصول را امتحان کنند. براساس این تصور است که مشتری محصول را فقط در صورت داشتن اطلاعات کافی در مورد آن خریداری می‌کند.

2.    Persuasive Promotion: 
Persuasive Promotion در مرحله رشد محصول است و هدف اصلی در این نوع از پروموشن، متقاعد کردن مردم به خرید است. هدف اصلی در این نوع از پروموشن، تحریک افراد برای خرید و ایجاد تصویر مثبت از محصول در ذهن مشتریان است تا این تصویر مثبت از محصول در رفتارهای بلند مدت آنها برای انتخاب و خرید محصول تأثیر بگذارد.

3.    Reminder Promotion: 
Reminder Promotion اغلب در مرحله ای صورت می‌گیرد که یک محصول به بلوغ خود رسیده باشد. هدف از چنین تبلیغاتی، زنده نگه داشتن محصول در ذهن مشتریان است. در این نوع از پروموشن، تاکید بر روی مواردی مانند:محصول، ویژگی‌ها، نام‌های تجاری با هدف یادآوری محصول به مشتری است.
این استراتژی تبلیغاتی به عنوان حافظه عمل می کند که به مشتری امکان دهد تا محصول را به خاطر بسپارد و بر رفتار خرید مشتری در طولانی مدت تأثیر می‌گذارد.

4.    Buyer behavior Modifications: 
در این نوع از پروموشن از طریق اصلاحات در رفتار مصرف کننده می‌توان به تأثیر استراتژیهای تبلیغاتی دست یافت. از فروش شخصی ثابت و تبلیغات مکرر می‌توان برای سنجش اثربخشی چنین طرح‌های تبلیغاتی استفاده کرد.

بنابراین شرکت‌ها می‌توانند بسته به ماهیت محصول و اهداف خود، هر یک از تبلیغات را انتخاب کنند.
 

منبع: business dictionary

گردآورنده: رها زارع

مطالب مشابه

picture

وقت آن رسیده که برای مخاطبان خود تجربه ای شگفت خلق کنید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به برخی از محصولاتی که می خرید، عشق می ورزید و به هیچ عنوان میلی به تغییر رویه مصرف و خرید خود ندارید، اما به ناگاه با تجربه محصولی بهتر ...
picture

سمپلینگ چیست؟

هدف از سمپلینگ، ارائه تجربه ای هرچند کوچک از استفاده از محصول و یا خدمت است که مخاطب بابت دریافت آن پولی پرداخت نمیکند، پس یک برند، یک تولید کننده موانع اولیه خرید و تجربه محصول خود را با سمپلینگ از پیش پای مخاطب بر میدارد. در نتیجه اگر مخاطب تجربه خوشایندی از این محصول دریافت کند می تواند به یک خریدار این محصول تبدیل شود.

دیدگاه کاربران

بیایید چیزی شگفت خلق کنیم!

* برای پر کردن فرم از اطلاعات واقعی استفاده نمایید تا بررسی صورت گیرد

* همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و پیگیر سفارش خواهند بود