picture

آشنایی با بازاریابی تجربی و بازاریابی سنتی

دنیای تبلیغات همواره در حال بررسی روش‌های مختلف بازاریابی می‌باشد تا برندها و صنایع معتبر در سرتاسر دنیا جهت دستیابی به جامعه بزرگتری از مخاطبان هدف بکار گیرند. در حال حاضر برندها از روش‌های بازاریابی مرسوم برای ارتباط با مخاطبان خویش بهره می‌گیرند، که از میان آن‌ها می‌توان به بازاریابی تجربی و بازاریابی سنتی اشاره کرد.


بازاریابی تجربی


این نوع بازاریابی با فراهم ساختن بستری خلاقانه، احساسات مخاطبان را برمی‌انگیزد و منجر به این می‌شود که آن‌ها تجربه ارتباط با محصول را احساس کنند. برندها اغلب جهت دستیابی به تجربه ناشی از ارتباط مستقیم با جامعه هدف، این بستر را فراهم می‌سازند که مخاطبانشان مستقیما با محصول در ارتباط باشد تا در صورت رضایت مخاطب از محصول، اطمینان و اعتماد آن‌ها نسبت به برند حفظ شود. در نهایت این افراد محصول مورد نظر را به اطرافیانشان توصیه می‌کنند و اهداف برند نیز به صورت خودکار محقق می‌گردد. نمونه‌های خلاقانه‌ای از بازاریابی تجربی را ببینید.
برای مثال انگلستان در سال 2012 میزبان بازی‌های المپیک بود و برند سامسونگ یکی از حامیان مالی این رویداد محسوب می‌شد. در آن زمان سامسونگ به عنوان حامی مالی بازی‌های المپیک، دو محصول خود تحت عنوان Galaxy S3 و Galaxy Note را به تازگی به بازار معرفی کرده بود. در این راستا سامسونگ چندین لوکیشن در اطراف لندن از جمله Westfield Stratford ، Stratford International و ... را انتخاب کرد و از افراد خواست تا چندین بازی منتخب را روی گلکسی انجام دهند و با Galaxy S3 عکس بگیرند. در نهایت این عکس‌ها را با صفحات اجتماعی سامسونگ به اشتراک گذارند. با این کار سامسونگ نه تنها محصول جدید خود را از طریق روشی خلاقانه به بازار معرفی کرد بلکه این کار منجر به تعامل مستقیم و اثرگزار سامسونگ با مخاطبانش نیز شد. 


بازاریابی سنتی


زندگی روزمره ما مملوء از رویارویی با جلوه‌های مختلف بازاریابی سنتی می‌باشد. از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا انواع بروشورها، چاپ-های دیجیتال، تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی و پست‌های تبلیغاتی بی‌شمار که همگی در دسته‌بندی بازاریابی سنتی قرار دارند. اما نکته قابل توجه در این نوع بازاریابی که تبدیل به یکی از نقاط ضعف این نوع بازاریابی نیز شده، مربوط به عدم وجود بستری جهت ارتباط مستقیم بین مخاطبان و محصولات مورد تبلیغ است. در بازاریابی سنتی امکان برقراری ارتباط مستقیم بین مخاطب و محصول وجود ندارد و مخاطب توانایی تست و آزمایش محصول را در لحظه از دست می‌دهد.


مزایا و معایب بازاریابی سنتی و تجربی


هر دو روش بازاریابی مطرح شده به میزان زیادی توسط برندها و شرکت‌های بزرگ و کوچک دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند و هریک از آن‌ها از مزایا و معایب مربوط به خود برخوردار هستند. نقطه قوت در بازاریابی سنتی اینجاست که در زمان معین و به جامعه بزرگتری از مخاطبان دسترسی دارد. در مقابل هرزمانی که تبلیغات انجام شده متفاوت از آن‌چه افراد در واقعیت با آن برخورد می‌نمایند باشد، دیگر امکان بازگرداندن محصول وجود ندارد. ممکن است رنگ‌ها متفاوت باشد، اندازه محصول مطابق با اندازه حقیقی محصول موجود در تبلیغ نباشد و یا ...! این نوع بازاریابی به میزان کمتری ذهن مخاطب را با خود همراه می‌سازد و در ذهن ناخودآگاه وی ماندگار نخواهد ماند.
اما نقطه قوت بازاریابی تجربی اینجاست که امکان ارتباط مستقیم مخاطب با محصول و تجربه استفاده از آن را فراهم می‌سازد ولی در مقابل به جامعه کوچکتری از جامعه هدف دسترسی دارد و افراد کمتری را درگیر می‌نماید.


رویدادهای فصلی در بازاریابی تجربی


رویدادهای فصلی یکی از مهم‌ترین موارد جهت اجرای کمپین‌های بازاریابی تجربی هستند. بدین منظور ایده‌های بی‌شماری جهت خلق این کمپین‌ها وجود دارد. کمپین‌های بازاریابی تجربی می‌توانند رویدادهای کوتاه‌مدت و یا بلندمدت باشند که ناشی از آب‌وهوا، غذاهای فصلی، اعیاد، تعطیلات فصلی، موقعیت‌های مناسبتی و ... باشند. در صورتی که این کمپین‌ها به درستی برنامه‌ریزی شوند، منجر به برقراری ارتباط و تعامل مناسب با مخاطبان برای هفته‌ها و ماه‌ها می‌شوند. 


نقش مهم برنامه‌ریزی دقیق در کمپین‌های بازاریابی تجربی


زمان‌بندی اکثر رویدادهای مناسب برای برگزاری کمپین‌های بازاریابی تجربی از قبل مشخص است، این بدین معنی است که می-بایست از ماه‌ها قبل برای اجرای این کمپین‌ها برنامه‌ریزی نمود.‌ اگر قصد اجرای کمپینی را در زمستان دارید باید اجرای کمپین را از تابستان برنامه‌ریزی کنید تا به محض فرا رسیدن زمستان آماده به کار باشید. حین برنامه‌‌ریزی برای کمپین‌ها به مناسبت‌ها و رخ‌دادهای موجود در فضای اینترنت نیز توجه کنید و این رخ‌دادها را هم‌گام با کمپین خود بکار ببرید. 
در صورتی که قصد برگزاری یک کمپین موفق بازاریابی تجربی را دارید با ما همراه باشید تا در ادامه به ذکر برخی از این نکات مهم بپردازیم: 


 نکات کلیدی در برگزاری کمپین‌های موفق بازاریابی تجربی

 

  • احساسات مخاطب را درگیر نمایید

افراد توسط احساساتشان شناخته می‌شوند. المان‌های حسی نقش مهمی را در برگزاری کمپین‌های بازاریابی تجربی ایفا می‌کنند. درگیر کردن احساسات مخاطبان یکی از موثرترین راه‌های تعامل با آن‌هاست. برندها با مطالعه جامعه هدف خود می‌توانند به بهترین شکل از این فرصت طلایی استفاده کنند. 

  • ارتباط متقابل برقرار کنید

اساسا بازاریابی تجربی بر ارتباط متقابل بین برندها با جامعه‌ هدفشان استوار است. برندها می‌توانند برای برقراری هرچه بهتر این ارتباط متقابل از ابزارهای تشویقی برای ترغیب مخاطبان هدف خود استفاده کنند. برای مثال سمپلینگ و پروموشن یکی از معتبرترین ابزارها برای توصیف ویژگی‌ها و مزیت‌های محصول هر برند محسوب می‌شود که امکان برقراری ارتباط متقابل برای برند و جامعه هدفش را فراهم می‌سازد. استفاده از رسانه‌های اجتماعی با تکیه بر تکنولوژی فناوری اطلاعات یکی دیگر از ابزارهای مهم برقراری ارتباط متقابل با مخاطبان است که این فرصت را برای آن‌ها فراهم می‌سازد تا نظرات خود را با برند در میان گذارند.

  • فرصت تماس حسی محصول را با مخاطب ایجاد کنید

هر آن‌چه که در باب برگزاری یک کمپین موفق وجود دارد به ایجاد یک رابطه سودمند دوجانبه بین برند و جامعه هدف خویش بازمی-گردد. برقراری ارتباط حسی اولین گام در ایجاد این رابطه دوجانبه محسوب می‌شود. بعد از برقراری این ارتباط، می‌توانید به بهترین شکل جهت جلب نظر جامعه هدف خود تصمیم‌گیری کنید. برای ایجاد یک رابطه ماندگار با جامعه هدف خود از کمپین‌های توام با سرگرمی استفاده کنید، سرگرمی اغلب روشی مطمئن برای جلب نظر مخاطبان هدف محسوب می‌شود.

  • بر روی ایجاد اطمینان در مخاطب خود تمرکز کنید

سدهای ارتباط با جامعه‌ی هدف خود را از میان ببرید. استراتژی‌های فروش سریع را کنار بگذارید و بر ایجاد زیرساخت‌های افزایش آگاهی مخاطب خود تمرکز کنید. یکی از مولفه‌های اصلی این مرحله فراهم‌سازی درگاهی است که مخاطبان به راحتی از محصول برند شما اطلاعات موثق دریافت کنند. یکپارچه‌سازی زبان برند در زمان ارتباط با مخاطبان خود گام دیگری در این مرحله می‌باشد. با هدفی یکپارچه افراد را مخاطب خود قرار دهید تا همیشه شما را با پیامی واحد به یاد آورند.
بازاریابی تجربی فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف محسوب می‌شود و روز به روز در دنیا روش‌ها و تکنیک‌های جذابی برای برقرای هرچه بهتر این ارتباط معرفی می‌گردد، که برندها با تکیه بر این تکنیک‌ها می‌توانند در ذهن مخاطب خود ماندگار و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
 

گردآورنده: مهندس نسترن قلاحق

منبع: سایت becore

مطالب مشابه

picture

سمپلینگ چیست؟

هدف از سمپلینگ، ارائه تجربه ای هرچند کوچک از استفاده از محصول و یا خدمت است که مخاطب بابت دریافت آن پولی پرداخت نمیکند، پس یک برند، یک تولید کننده موانع اولیه خرید و تجربه محصول خود را با سمپلینگ از پیش پای مخاطب بر میدارد. در نتیجه اگر مخاطب تجربه خوشایندی از این محصول دریافت کند می تواند به یک خریدار این محصول تبدیل شود.

دیدگاه کاربران

بیایید چیزی شگفت خلق کنیم!

* برای پر کردن فرم از اطلاعات واقعی استفاده نمایید تا بررسی صورت گیرد

* همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و پیگیر سفارش خواهند بود