picture

بازاریابی تجربی چیست؟

Experiential Marketing یا بازاریابی تجربی یک شاخه نسبتا تازه در بازاریابی است که به سرعت مسیر رشد و شکوفایی را طی می نماید. طبق مطالعاتی که در سال 2009 توسط محققان حوزه بازاریابی انجام شد، نتایج نشان داد که بازاریابی تجربی ارتباط بلندمدتی را با مخاطبان خود برقرار می نماید و عموما در مدت زمان کوتاهی منجر به افزایش آگاهی مخاطبین نسبت به نام تجاری و محصول، افزایش فروش و در نهایت در بسیاری از موارد منجر به تحقق تبلیغات دهان به دهان برای برند یاد شده خواهد شد.

دنیای امروز تبلیغات

آیا تا به حال به تعداد تبلیغاتی که درطول زمان در اینترنت به چشمتان میخورد فکر کرده ­اید؟ روزانه با چه تعداد از  این تبلیغات برخورد می­کنید؟ هنگامی که در اتوبان در حال رانندگی هستید چه تعداد تبلیغ روی بیلبوردهای شهر می­ بینید؟ چقدر از این تبلیغات را می­توانید به خاطر بیاورید؟ احتمالا به دلیل حجم بالای این نوع تبلیغات و عدم تعامل بین آن­ها نمی­ توانید بخش زیادی از آن­ ها را در حال حاضر به یاد بیاورید.

بازاریابی تجربی، نوعی استراتژی بازاریابی است که ذهن مخاطب را با خود درگیر و تجربه زندگی واقعی را به او هدیه می ­دهد. این نوع بازاریابی، مخاطبان را با پیام برند درگیر می نماید و برای مخاطبان تجربه ایجاد می کند.

برای مثال در یکی از نمونه های بازاریابی تجربی آژانس تبلیغاتی Ogilvey در برزیل برای برند کوکاکولا گوریلا مارکتینگ طراحی و اجرا نمود.آن ها عکسی از یک نوشابه کوکاکولا روی بیلبوردها و بنرهای سطح شهر، ورزشگاه ها و ... نصب کردند، مخاطبین می بایست وقتی نزدیک این تصویر می شدند، تلفن همراه خود را سمت تصویر گرفته و با استفاده از اسکن اپلیکیشن shazam لیوان خود را از نوشابه کوکاکولا پر می نمودند. در نهایت به مخاطبینی که تا پر شدن لیوان از نوشابه کوکاکولا صبور بودند، یک عدد نوشابه به صورت رایگان هدیه داده می شد. اجرای این برنامه نه تنها باعث ماندگاری برند کوکاکولا در بین مخاطبین شد بلکه باعث القای حس جذابی از پرشدن لیوان نوشابه به صورت مجازی در ذهن مخاطبان گردید.

چرا بازاریابی تجربی برای شرکت­ ها اهمیت دارد؟

محصولات و خدمات بسیاری در بازار وجود دارد که باید به گونه­ ای معرفی شوند تا توجه مشتریان را به خود جلب کنند و در ذهن مخاطب باقی بمانند. بازاریابی تجربی از یک بیلبورد یا تبلیغات ساده فراتر می­رود و احساسات مخاطب را درگیر می کند.  بازاریابی تجربی مانند یک رویداد واقعی زندگی است که مخاطب می ­تواند در آن مشارکت کند. این نوع بازاریابی گروه مختلف مخاطبان را شامل می شود و بسیار متفاوت از نمونه های معمول در بازاریابی ­های سنتی است. بزرگترین برندهای جهان، از مک دونالد تا هارلی دیویدسون با تکیه بر بازاریابی تجربی و با ایجاد تجربه در ذهن مخاطبانشان به اهداف خود در بازار دنیا دست می یابند.

بازاریابی تجربی فقط منجر به فروش محصولات نخواهد شد، بلکه دیدگاه مخاطبان را تغییر خواهد داد و باعث می شود که نام برند جایگاه خود را در ذهن مخاطب تثبیت نماید. حدود 74% از مشتریان این نظر را دارند که پس از یک رویداد خلاق مبتنی بر بازاریابی تجربی، نظر بهتری درباره نام تجاری برند مورد نظر دارند.

بازاریابی تجربی و بازاریابی سنتی

مانند بسیاری از کمپین­ های تبلیغاتی جدید که برای جلب دنیای مدرن طراحی شده اند، تصورات غلطی در باب این حوزه وجود دارد، به ویژه هنگامی که به جدایی بازاریابی تجربی از بازاریابی سنتی پرداخته می ­شود. عموما در دنیا از بازاریابی تجربی به عنوان «بازاریابی تعاملی» یا «بازاریابی زنده» یاد می ­شود، اما در حالت کلی بازاریابی تجربی هر چیزی است که مشتریان را به صورت فعال در پیام برند درگیر ­نماید، که این مهم می­ تواند یک مهمانی سازمانی یا ارائه سمپل محصول به صورت رایگان و یا .... ­باشد. در صورتی که روند بازاریابی تجربی به درستی پیش رود، تاثیر فوق العاده­ ای بر مخاطبان خواهد گذاشت و در نهایت این مخاطبان به مشتریان برند مورد نظر تبدیل خواهند شد.

هدف از بازاریابی تجربی تنها فروش نیست

اگر قصد دارید استراتژی بازاریابی تجربی موفقیت آمیزی داشته باشید، باید بدانید که موضوع تنها در مورد فروش محصولات نیست، بلکه ارزش دادن به مشتریان را نیز شامل می شود. اگر این حس در مشتریان ایجاد شود که تنها هدف از فعالیت های مذکور، فروش محصول مورد نظر به آن ها است حس خوبی در مخاطبان ایجاد نخواهد شد و بدون شک به نتایج دلخواه خود دست نخواهید یافت. انواع مختلفی از بازاریابی ­های تجربی وجود دارد، اما تمامی آن ها دارای ویژگی­ های مشترک خلاقیت، مشارکت و ایجاد تعامل زنده با مخاطبین می­ باشند.

 80% از برندها از بازاریابی تجربی برای معرفی برند خود استفاده می ­نمایند

در حال حاضر ما در دنیایی زندگی می­کنیم که بازاریابی تجربی در برقراری ارتباط با مشتریان و اثرگذاری عمیق در آن ها معنا می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا چند نمونه از بازاریابی تجربی را به شما معرفی کنیم:

برگذاری کمپین­

درحالت کلی کمپین مجموعه­ ای از سرویس ­های تبلیغاتی را در برمی­ گیرد که همگی آن­ ها مبتنی بر یک پیام واحد، به صورت یکپارچه پیام برند را منتقل می نمایند. این سرویس ­ها شامل سرویس­ های تبلیغاتی عادی موجود در حوزه بازاریابی تجربی، مانند سمپلینگ و پروموشن، رویداد خلاق، طراحی و ساخت اقلام POSM و ... می­ باشد.

برگذاری رویداد های خلاق

در روش­ های دیجیتالی بازاریابی که در آن مشتریان به طور مداوم با برنامه ­های تبلیغاتی آنلاین مضطرب می­ شوند، بازاریابی تجربی یک راه­حل عالی برای جلب توجه مخاطبان می­ باشد. نسل جدید برندها همیشه به دنبال فرصتی برای سرمایه­گذاری در تجربیات جدید هستند و برگذاری یک رویداد خلاق مبتنی بر بازاریابی تجربی می­ تواند یکی از بهترین روش­ های برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان برند باشد. برخلاف تصورات عموم، در برگزاری یک رویداد خلاق قرار بر استفاده از سرویس های پر هزینه موجود در بازار  تبلیغات نیست، بلکه این رویداد به صورتی طراحی و اجرا خواهد شد که حس بهتری در مخاطب ایجاد خواهد کرد و مخاطبان برندها پس از برگذاری این رویداد این تجربه ناب را با مخاطبانشان به اشتراک می گذارند. در برگذاری این رویداد بازریابی تجربی می توان از انجام مسابقات، سخنرانی ها و یا همکاری با موسسات خیریه برای برگذاری ایونت مورد نظر، حضور افراد مشهور، انجام انواع بازی ها و ... استفاده نمود.

برگذاری مهمانی ­های سازمانی

Corporate Parties یا مهمانی ­های سازمانی یکی از زیر مجموعه ­های بازاریابی تجربی است که عموما صاحبان برندها برای نمایندگان خود که در سایر نقاط کشور قرار دارند و یا برای سایر مخاطبان هدف مورد نظر خود، برگزار می­کنند. این مهمانی در حالت کلی برای ماندگاری در ذهن مخاطبان برنامه ریزی می­ شود و آژانس های تبلیغاتی عموما سعی بر آن دارند که این مهمانی را خلاقانه برگزار کننند و از این طریق میزان اثربخشی را افزایش دهند.

سمپلینگ و پروموشن

«سمپلینگ چیست؟»

یکی از ساده ­ترین روش­ های درگیر شدن با رویداد­های بازاریابی تجربی، این است که به مشتریان فرصت دهیم که محصول یا خدمت مورد نظر را آزمایش کنند. برای این کار برندها می ­توانند نمونه محصول خود را به صورت رایگان بین مخاطبان پخش کنند و همزمان ارزش­ ها و ویژگی های  محصول مورد نظر را برای آن­ ها معرفی نمایند. با این کار هم فرصت برقراری ارتباط حسی با محصول مورد نظر را برای مخاطب فراهم کرده ایم، که باعث بالا رفتن میزان اعتماد مخاطبان به محصول برند مورد نظر خواهد شد و هم در نهایت می توان اطلاعات مفیدی را از مخاطبان جمع ­آوری نمود.

چرا ایده­ های بازاریابی تجربی از کارایی لازم برخوردار است؟

  • ایجاد تولید محتوای منحصر بفرد، مبتنی بر اصول بازاریابی تجربی
  • ایجاد وابستگی و برقراری ارتباط حسی مخاطبان با برند شما
  • استفاده از مجموعه ­ای از رسانه ­های مبتنی بر بازاریابی تجربی برای معرفی برند شما
  • برقراری کمپین ­های خلاقانه با درگیر کردن احساسات مخاطبان
  • استفاده از تکنولوژی­ های جذاب و به روز دنیای تبلیغات

آژانس طرح ایده با 9 سال سابقه درخشان و با تکیه بر تخصص تیمی مجرب همواره سعی بر ارائه برنامه های جامع و برنامه ریزی شده در جهت رفع نیازهای تبلیغاتی برندها در زمینه بازاریابی تجربی و تبلیغات BTL  دارد و تا رسیدن به تمامی اهداف فروش و تبلیغات، برندها را همراهی می نماید.

 

گردآورنده: نسترن قلاحق

دیدگاه کاربران

بیایید چیزی شگفت خلق کنیم!

* برای پر کردن فرم از اطلاعات واقعی استفاده نمایید تا بررسی صورت گیرد

* همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و پیگیر سفارش خواهند بود