picture

خلاقیت در بازاریابی امروز

چه چیزی باعث ایجاد خلاقیت می شود؟ خلاقیت، بیشتر خیال پردازی است یا نوآوری؟ یک بازاریاب خلاق بیشتر کارآفرین است یا هنرمند؟

از نظر تاریخی، اصطلاح "بازاریابی خلاق"همواره با اصطلاحات و تصاویر مرتبط با تبلیغات همراه بوده. اما بازاریابی، نیز  مانند دیگر فعالیت های یک شرکت با توسعه آن در طول زمان، پیچیده تر و دقیق تر شده است. بازاریابان باید به تجزیه و تحلیل داده ها، تجربه مشتری و طراحی محصول تسلط داشته باشند. آیا این نقش های در حال تغییر نیاز به یک روش جدید برای فکر کردن در مورد خلاقیت در بازاریابی دارد؟

برای پی بردن به این سوال ، ما با مدیران ارشد بازاریابی در ده ها شرکت برتر مصاحبه هایی را انجام دادیم. ابتدا ما از آنها خواستیم نمونه هایی از خلاقیت در بازاریابی را که فراتر از کمپین تبلیغاتی رفتند و ارزش قابل لمسی را در کسب و کار ایجاد کردند را مثال بزنند. تجربیات آن ها در این مصاحبه ها نشان می دهد که امروزه یک بازاریاب خلاق بودن به چه معنی است.

همچنین می‌توانید مقاله تفاوت بازاریابی و تبلیغات را مطالعه کنید.

خلق کردن همراه با مشتری، نه فقط برای مشتری

همه دوست دارند درباره "مشتری محوربودن" صحبت کنند. اما غالباً این به معنی هدفگیری بهتر با کمپین های هدفمند می باشد. امروزه مشتریان فقط مصرف کننده نیستند، آنها همچنین خالق هستند و محتوا و ایده ها را توسعه می دهند و همراه شما با چالش هایی مواجه می شوند. خلاقیت در بازاریابی مستلزم همکاری با مشتریان است، تا بتوانید تجربیات آن ها را با تلاش های خود برای دستیابی به هدف شرکت ارتباط دهید.

به عنوان مثال ، تیم بازاریابی Intuit’s با کسانی که به صورت خود اشتغال در خانه ها و دفاتر خود کار می کنند، وقت می گذرانند تا در با دنیای مشتری خود آشنا شوند. از طریق این تحقیق، آنها فعالیت های هر فرد را ردیابی می کنند. براساس این بینش های بازاریابی ، Intuit ویژگی جدید داده های مکان مبتنی بر نقشه های Google را در برنامه خود به منظور ردیابی خودکار و برنامه ریزی مالیاتی در پایان سال ایجاد کرده است.

شرکت Brocade، ارائه دهنده راه حل های داده و شبکه می باشد که با شناسایی 200 مشتری برتر خود، که 80٪ از فروششان را به خود اختصاص می دهد ، برنامه "مشتری اول" را ایجاد کرد. آن این کار را یا مشتریان خود انجام دادند تا میزان رضایت آن ها از خدمات خود را بفهمند و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند. سپس Brocade گزارش های این مشتریان را برای آگاهی از میزان پیشرفت هدف خود بررسی می کند. نتایج این عملکرد چه بود؟ در مدت 18 ماه امتیاز تبلیغات Brocade از 50 (بهترین نمره در حال حاضر) به 62 (یکی از بالاترین امتیاز های B2B) رسید.

در تجربه end-to-end سرمایه گذاری کنید

هر بازاریابی، عقیده دارد که تجربیات مشتری مهم است. اما بیشتر بازاریابان فقط روی بخش هایی از این تجربیات که تحت کنترل مستقیم خود می باشد، تمرکز می کنند. درصورتی که بازاریاب های خلاق از یک دید گسترده تر نسبت به تجربه end-to-end مشتری توجه می کنند. این شامل تولید محصول، فرایند خرید، امکان ارائه پشتیبانی و روابط با مشتری با گذشت زمان می باشد . این امر به زمان و منابع نیاز دارد و همچنین مستلزم استفاده از تفکر خلاق نسبت به مشکلات جدید پیش رو می باشد.

در مصاحبه با مدیر شرکت Kaiser Permanente در رابطه با مراقبت های بهداشتی عنوان می کند که هراندازه مراقبت های بهداشتی، مشتری پسندتر باشند و از تکنولوژی دیجیتالی بهره ببرند می توانند به عنوان یک وجه تمایز کلیدی در ذهن مشتری ایجاد شوند. در حیطه کاری ما تیم بازاریابی برای اعضای جدید یک برنامه خوش آمدگویی ایجاد کرده که به آن ها در ایجاد یک تجربه جدید یاری می دهد. اعضا جدید در مورد نحوه ثبت نام در پورتال این برنامه به صورت آنلاین راهنمایی می شوند، که این پورتال امکان دسترسی به ایمیل پزشک، تجویز نسخه، قرار ملاقات ها و موارد دیگر را فراهم می کند. این برنامه می تواند مورد استقبال بسیاری از کسب و کارها قرار بگیرد. در نتیجه کاربرد این برنامه، حدود 60٪ اعضای جدید طی شش ماه اول ثبت نام کردند. این اعضا 2.6 برابر بیشتر احتمال دارد که دو سال بعد در این شرکت باقی بمانند و از خدمات آن استفاده کنند.

مانند بسیاری از خرده فروشان، Macy’s به طور سنتی 85 درصد از بودجه بازاریابی خود را از طریق شعبات کوچک به دست می آورد. هر ارتباط خارج از محدوده برای فروش محصولات، به طور جداگانه برای بازگشت سرمایه بررسی می شود. با این حال ، اخیراً آنها تصمیم گرفتند که با رویکرد جامع تری نسبت به بخشی که سودآوی بیشتری برای آن ها دارد مانند "fashionable spender" نگاه کنند. این گروه برای گردآوری اطلاعات فروش مشاغل جدید مانند فروش لباس و محتوای مد فعالیت هایی را شروع کرده است. به این دلیل معیارها نیز در این کمپانی تغییر کردند. Macy’s  به جای گزارش هر بازاریاب در طول روز، به ارزیابی رفتار مشتری در طول زمان پرداخت. نتایج این اقدام چه بود؟ در سال گذشته، نرخ درگیری در فضای دیجیتال 15٪ ، خرید متقاطع 11٪ و فروش 8٪ افزایش نشان داده شده است.

همه را به یک وکیل مدافع تبدیل کنید

در یک رسانه مانند تلویزیون، بازاریابان دیگر نمی توانند فقط از طریق تبلیغات پولی و روابط عمومی، به اهداف خود برای آگاهی و شناخته شدن دست پیدا کنند. مردم یک کانال جدید بازاریابی می باشند. راه تقویت اثرگذاری و الهام بخشیدن به دیگران، خلاقیت می باشد. همه را به عنوان عضوی از تیم بازاریابی خود ببینید و با این دید با آن ها رفتار کنید: کارمندان ، شرکا و حتی مشتریان.

شرکت Plum کارت های ویزیت کارمندان خود را به همراه کوپن های خرید ضمیمه شده ، به آن ها می دهد. در حین خرید ، کلیه کارمندان تشویق می شوند که مصرف کننده هایی را که در رده کالای کودک خرید می کنند، مشاهده کنند. در صورت لزوم، در مورد ترجیحاتشان برای غذای کودک سؤال بپرسند و کارت های ویزیت را با کوپن هایی برای خرید محصولات، به عنوان قدردانی به آن ها بدهند.

برای شرکت Equinix ، نظرسنجی ها نشان می دهد كه یك سوم از كارمندان درباره نحوه عملکرد شرکت خود اطمینان ندارند.  این شرکت برای بیش از 6000 کارمند خود برنامه سفیران داخلی را معرفی کرد. این برنامه در همه رشته ها و بخش ها در هر سطح به کارمندان مشاوره هایی ارائه می دهد تا به آن ها در مورد شرکت ، فرهنگ شرکت، محصولات، خدمات و نحوه رفع نیازهای مشتری آموزش دهد. بیش از 20٪ از کارمندان در چند ماه اول این برنامه، آموزش را بصورت آنلاین شروع کردند، همچنین ثبت نام کارمندان به عنوان فروشنده این شرکت به ترتیب 43٪ و 19٪ افزایش داشته است.

شرکت Old Navy  به طور سنتی برای تبلیغات بودجه رسانه ای خود را به تلویزیون اختصاص داده است، به خصوص در بخش آموزش. با این حال، در طول چند سال گذشته، آن ها تمرکز خود را بر محتوای دیجیتالی گذاشته اند تا بچه ها را درگیر تجربه های مثبت زندگی و استفاده از آن ها کنند. با استفاده از این رویکرد با عنوان  MySquadContest#  در سال 2016، 32،000 کودک این برنامه را به عنوان یک برنامه تاثیر گذار به اشتراک گذاشتند. نتیجه این اتفاق، ایجاد 3 میلیون بازدید ویدیویی ، 6٪ افزایش صحبت درباره Old Navy و افزایش 600٪ احتمال توصیه Old Navy به یک دوست بود.

خلاقیت را قابل اندازه گیری کنید

اندازه گیری میزان تعامل دیجیتال به این معنی است که اکنون می توانیم دقیقاً بدانیم چه کاری موثر است و چه کاری موثر نمی باشد. این به بازاریابی فرصتی می دهد تا خود را به روش های جدید اندازه گیری و مدیریت مجهز کند. در گذشته، موفقیت بازاریابی را با پایبندی به بودجه و برنده شدن جوایز خلاقانه اندازه گیری می کردند. امروزه، توانایی اندازه گیری داده ها و تنظیم استراتژی ها در زمان واقعی، بازاریابی را قادر ساخته تا ارزش خود را به روش های کاملاً جدید در تجارت نشان دهد.

شرکت Cisco یک داشبورد آنلاین ایجاد کرده است که کل سازمان بازاریابی آن می توانند عملکرد شرکت را مورد بررسی قرار دهند. گروه مدیریت این ایده، هر هفته یک ارزیابی را انجام می دهد که " فعالیت های شرکت به چه صورت انجام می شود؟". این تجزیه و تحلیل می تواند در ابتکارات مختلف دیجیتالی، جغرافیایی، کانال های فعالیتی و یا حتی تک تک بخش ها انجام شود.

شرکت Zscaler یک بستر امنیتی مبتنی بر حافضه ابری برای مشاغل یک دفتر مدیریتی ایجاد کرده است. این بستر به هر مشتری کمک می کند تا اهداف تجاری منحصر به فرد خود را تعیین کند. Zscaler و مشتریان آن ها یکدیگر را در برابر نتایج خاص ، قابل اندازه گیری و مبتنی بر زمان، مسئول و پاسخگو می دانند.

OpenTable  به تازگی یک برنامه همراه را برای رستوران ها راه اندازی کرده تا از داده هایی که از طریق سیستم رزرو خود جمع آوری کرده اند، استفاده بهتری داشته باشد. اکنون رستوران ها می توانند از طریق تلفن هوشمند خود به اخرین تغییرات در رابطه با رستوران با خبر شوند و به سوالاتی مانند"آخرین تغییراز نظر شما چگونه بوده است؟" پاسخ دهند. این برنامه می تواند به مدیران رستوران ها بگوید که آیا آن ها در رزرو اینترنتی موفق بوده اند یا نه. بیش از 50٪ از مشتریان رستوران از سرویس مبتنی بر برنامه OpenTable استفاده می کنند و به طور متوسط 9 بار در روز ، و 7 روز هفته بازدید دارد.

مانند یک استارتاپ فکر کنید

در گذشته ، بازاریاب ها باید مدیران مؤثری می بودند و اهداف را از قبل تعیین کرده و سپس برای رسیدن به آن اهداف بر روی بودجه کار می کردند. امروزه ، بازاریابان خلاق باید بیشتر مانند کارآفرینان عمل کنند و به طور مداوم برای حفظ تناسب محصول با بازار فعالیت کنند.

راه اندازی استارت آپ ها یکی از روش هایی می باشد که ما بیشتر در خاورمیانه شاهد آن هستیم. استارت آپ Checkr نتیجه ای که می خواست از تاکتیک های فروش و بازاریابی سنتی به دست نیاورد، زیرا دربازار بخش های جدید به سرعت گسترش یافته اند. آنها فهمیدند که باید فراتر از بازاریابی به عنوان ترویج یک محصول فکر کنند. آنها با استفاده از یک روش سریع برای آزمایش مشتری و تکرار سریع و مداوم آن، به صورت کاملا مهندسی کار کردند تا بتوانند محصول را مورد بررسی مجدد قرار دهند و "حداقل محصول قابل دوام" را برای خریداران جدید به بازار عرضه کنند. به عنوان یک نتیجه از این رویکرد یکپارچه و سریع، این شرکت به راحتی به برخی از اهداف درآمدی اولیه سال 2017 دست یافت که چهار برابر آنچه که پیشبینی کرده بود، است.

تغییراتی که در رفتار مصرف کننده، فناوری و رسانه رخ می دهد، تعریف ماهیت خلاقیت در بازاریابی است. میزان موفقیت در بازاریابی، صرفا ورودی یا  کیفیت یک قطعه محتوا یا یک کمپین نیست، بلکه میزان بازده آن است، چه این بازده درآمد باشد چه وفاداری و یا حمایت. بازاریابان امروزه باید خود را تحت فشار قرار دهند تا بیشتر به نوآوری و کارآفرینی نزدیک شوند.

مطالب مشابه

picture

تفاوت تبلیغات با بازاریابی چیست؟

تبلیغات و بازاریابی مفاهیمی هستند که معمولا افراد برای توصیف اموری مانند فروش محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند. با این حال، مفهوم این دو با هم متفاوت است و ما در این مقاله به توضیح این دو مفهوم می‌پردازیم تا بتوانید با درک درست از تبلیغات و بازایابی، در مسیر رونق کسب و کار خود کارآمدتر سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاه کاربران

بیایید چیزی شگفت خلق کنیم!

* برای پر کردن فرم از اطلاعات واقعی استفاده نمایید تا بررسی صورت گیرد

* همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و پیگیر سفارش خواهند بود