picture

چگونه برای آژانس تبلیغاتی بریف مناسب بنویسیم

نوشتن بریف مناسب برای آژانس تبلیغاتی، کار بسیار دشواری است. زیرا باید کلماتی را پیدا کنید که دقیقاً آنچه را که می‌خواهید، شرح دهند. از طرفی تدوین افکار و ایده‌ها درکل دشوار است و هنگام کار با مفاهیمی که در آنها حرفه‌ای نیستید، حتی دشوارتر می‌شود.

بنابراین باید درباره بازاریابی بسیار تحقیق کنید و نمونه‌های مختلفی را مطالعه کنید. این به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین بریف را بنویسید. بریفی که جهت استخدام بهترین آژانس تبلیغاتی برای تجارتتان به شما کمک ‌کند.

سوالات زیر شما را راهنمایی می‌کند و توضیح می‌دهد که چه اطلاعاتی باید در بریف آژانس نوشته شود:

  • هدف شما چیست؟
  • مخاطب شما چه کسی است؟
  • مشکل پیش روی شما چیست؟
  • راهکار شما چیست؟
  • پیام برند شما چیست و چگونه می‌خواهید پیام خود را برقرار کنید؟
  • می‌خواهید مشتریانتان چه کاری انجام دهند؟
  • پروژه باید چه مواردی داشته باشد؟

هدف شما چیست؟

نوشتن بریف خود را با ترسیم هدف خاص خود یا مشکلی که قصد حل آن را دارید، آغاز کنید. این هدف را به روشنی و بسیار صریح بیان کنید تا سوءتفاهمی پیش نیاید. با ارائه هدف خود در ابتدای بریف، به خوانندگان اجازه می‌دهید بلافاصله آنچه را که باید انجام دهند درک کرده و در یافتن راهکار متمرکز باشند. شما همچنین باید اطلاعات دقیق شرکت، محصولات و خدمات خود را نیز ذکر کنید.

مخاطب شما چه کسی است؟

گروه مشتری مورد نظر خود را با محصولات و خدمات خود به تفصیل شرح دهید. حتماً می‌دانید این افراد چه کسانی هستند، در کجا مستقر هستند و به چه چیزهایی علاقه دارند. با استفاده از نظرسنجی‌های مختلف می‌توانید درک بهتری از مخاطبان خود داشته باشید. SurveyMonkey می‌تواند به شما کمک کند تحقیقات بازاریابی را خودتان، به تنهایی انجام دهید.

همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند Think with Google Marketer’s Almanac، Nielsen MyBestSegment ها و MakeMyPersona برای مطالعه بازار و توسعه مشخصات مشتری هدف خود استفاده کنید.

مشکل شما دقیقاً چیست؟

اهداف، جزئیات کسب و کار و مخاطبان هدف شما "تنظیماتی" را فراهم می‌کنند که آژانس برای دستیابی به بهترین روش بازاریابی برای شما باید آنها را درک کند. شما می‌توانید مشکلاتی که مشتریان شما با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند را تشریح کنید. مشکلاتی که می‌خواهید با محصولات و خدمات خود آنها را رفع کنید. این، به آنها کمک می‌کند تا بیشتر بر مسیر خود متمرکز باشند.

راهکار شما چیست؟

جزئیات بیشتری از محصول خود بیان کنید و توضیح دهید که دقیقاً چگونه می‌شود از آن برای حل مشکل استفاده کرد. شما همچنین باید به آژانس بگویید که کدام ویژگی محصول باید بیشترین جذابیت را برای مشتریان داشته باشد.

پیام برند شما چیست؟

'Just Do It'" یا "فقط انجامش بده" توسط نایکی "Impossible is not something' " یا "غیرممکن، هیچ است"توسط آدیداس پیام‌های تجاری بسیار مؤثری هستند و در این تجارت افسانه‌ای شده‌اند. این پیام‌های کوتاه، انگیزه فوق‌العاده‌ای داشته و احساسات شدیدی را برانگیخته‌اند و این همان کاری است که شما باید برای فعالیت تجاری و کمپین‌های تبلیغاتی خود انجام دهید.

پیامی ایجاد کنید که باعث شود مردم به کالای شما اهمیت دهند و به خرید مشتاق شوند. پیامی ساده و قابل درک برای همه مشتریان. همچنین باید پیامی را انتخاب کنید که در بین مخاطبان خاص شما طنین بیندازد و ماندگار شود. یک نظرسنجی انجام دهید تا ببینید چه نوع عباراتی واکنش احساسی شدیدتری بین مخاطبان ایجاد می‌کنند.

چگونه می‌خواهید پیام خود را برقرار کنید؟

بهتر است کانال‌های بازاریابی خاصی را که می‌خواهید روی آنها متمرکز باشید (شامل: رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی موتور جست‌وجو، تبلیغات نمایشی، پادکست‌ها و غیره) بر پایه نظرسنجی مخاطبان خود ذکر کنید. از آژانس دیجیتال خود بپرسید آیا ابزار و تجربه لازم برای راه اندازی کمپین شما از طریق این کانالهای خاص را دارد یا خیر. خوب است برای اثبات نحوه برخورد آژانس با این پروژه ها در گذشته، مدرکی بخواهید.

می‌خواهید مشتریانتان چه کاری انجام دهند؟

نگاهی به روش کار نتفلیکس با (CTA) call to action یا فراخوان عمل بیندازید و در طراحی خود از آن الهام گرفته و استفاده کنید. از طرفی، برای اینکه آژانس بتواند روشی خلاق و مؤثر برای تبلیغات شما ایجاد کند، باید در بریف خود توضیح دهید که دقیقاً می‌خواهید مشتریانتان چه کاری انجام دهند.

می‌خواهید چه نوع واکنش احساسی را در خریداران ایجاد کند؟

امروزه بازاریابی احساسی روی بورس است، چون حداکثر بازخورد را به ارمغان می‌آورد. در واقع، برانگیختن احساسات شدید، عامل اصلی ویروسی شدن محتوا است. باید توضیح دهید که می‌خواهید مشتریان شما بعد از خرید کالا یا استفاده از خدمات شما چه احساسی داشته باشند.

 هدف شما باید فراهم آوردن احساس رضایت و کامیابی در آنها باشد. کمپین‌های اجتماعی مانند #ShareYourEars که توسط دیزنی انجام شده یا پروژه معجزه‌های کوچک توسط وست‌جت، کاملاً بین مخاطبان نفوذ کرده‌اند، و گزینه مناسبی برای الهام گرفتن هستند.

چگونه متوجه شوید که هدف شما محقق شده است؟

حالا، باید چگونگی تعیین عملکرد کمپین بازاریابی خود را مشخص کنید. این به آن معنا است که شاخص‌های کلیدی عملکردی که بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما دارند شامل فروش، درآمد، ارزش مشتری، هزینه هدایت، نسبت ترافیک به هدایت و غیره ذکر کنید. این به آژانس نشان می‌دهد که روی کدام قسمت باید متمرکز باشد.

پروژه باید شامل چه مواردی باشد؟

لیستی از تمام مواردی که برای شما "غیر قابل مذاکره" است ارائه دهید. مواردی چون:

  • بودجه
  • لوگو
  • تگ لاین
  • علایم تجاری، موسیقی، تصاویر و غیره
  • روند تأیید
  • جدول زمانی

اگر درخواست خاص دیگری مانند رنگ یا سبک خاص برای استفاده و غیره دارید، باید آنها را نیز لیست کنید. هرچه در توصیف جزئیات لازم، دقت بیشتری به خرج دهید، تهیه برنامه‌ای که رضایت شما را جلب کند برای آژانس آسان‌تر خواهد بود.

رقابت شما چیست؟

امروزه همه بازارها رقابتی هستند. اما شما باید برندهای تجاری خاصی را که به عنوان رقبای اصلی به آنها نگاه می‌کنید، مشخص کنید. آژانس از این اطلاعات برای ارزیابی فعالیت‌های بازاریابی آنها استفاده کرده و از نقاط ضعفی که دارند برای ارتقای اطلاعات شما، بهره می‌برد.

اگر ایده‌ای در مورد آنچه می‌خواهید به طور خاص هدف قرار دهید دارید، آن را در بریف خود توضیح دهید. شما همچنین باید اطلاعات دقیق در مورد تفاوت محصولات و خدمات خود با محصولات ارائه شده توسط رقبا را نیز مشخص کنید.

برای دستیابی به همه موارد بالا، چه پیشنهاداتی دارید؟

این سوالی است که شما باید از آژانس بپرسید و پاسخ را ارزیابی کنید تا تصمیم بگیرید که آیا آنها مورد مناسبی برای هدف شما هستند یا نه. با این حال، باید برخی از ایده های خود را نیز به طور خلاصه شرح دهید. مثل همیشه، ضروری است که هر دو طرف درک درستی از اصول بازاریابی و دیدگاه و ارزش های یکدیگر در این زمینه داشته باشند.

بریف آژانس خود را مختصر و واضح بیان کنید

برای اطمینان از مؤثر بودن بریف آژانس، باید آن را مختصر و متمرکز بنویسید. از خوشایندها چشم‌پوشی کرده و خواسته‌ها و نیازهای خود را به صورت واضح بیان کنید تا سوءتفاهمی پیش نیاید. یک بریف کامل و واضح باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شده و سردرگمی و اختلاف نظر را کمتر خواهد کرد.

در نتیجه، یک آژانس واقعی و خوب، با تهیه یک صفحه خاص برای نوشتن بریف به مشتریان بالقوه خود کمک می‌کند. افزون بر این، آنها جزئیات خدماتی را که می‌شود در مورد نیازهای مشتری ارائه داد به اشتراک می‌گذارند.

تمامی مشاغل خاص هستند، حتی وقتی در مورد یک صنعت یا همان نوع محصولات یا خدمات صحبت می‌کنیم. به یاد داشته باشید، همه چیز از شما آغاز می‌شود. آن چیزی که شما را از دیگران متفاوت می‌کند، یافته و از آن بهره ببرید. افراد مناسب را برای رشد و ارائه برند و محصولات خود انتخاب کنید. در انتها، بریف خود را چند بار بخوانید تا مطمئن شوید چیزی از قلم نیفتاده است. با ارائه توضیح مختصری به این شکل، آژانس می‌تواند برنامه‌ای مؤثر برای دستیابی به اهداف خاص شما ایجاد کند.  

وقتی خلاصه را تحویل دادید، به آژانس اجازه دهید کارهای خود را انجام دهد. بدیهی است که آژانس‌ها خوشحال خواهند شد که به شما در انجام پروژه‌هایتان کمک کنند. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، بازخورد بخواهید و جلسه‌ای ترتیب دهید. اگر بریف خوبی ارائه دادید به این معنی نیست که همه چیز پایان یافته است، باید متوجه باشید که بریف، فقط یک مرحله اولیه از کل روند است.

چگونگی نوشتن بریف مناسب

بریف مناسب شامل تمامی اطلاعاتی است که از آژانس تبلیغاتی خود انتظار دارید. به این ترتیب، این متن باید شامل اطلاعات خاص و جامعی باشد. به همین جهت در این مقاله، لیستی برای شما تدارک دیدیم که در نوشتن بریف یاری دهنده است.

با پاسخ به سوالات بیان شده در ابتدای این مقاله می‌توانید، بریف مناسبی داشته باشید. در نتیجه آژانس تبلیغاتی، کاملاً با اهداف و انگیزه شما آشنا خواهد شد. این به آنها کمک می‌کند روش اختصاصی و مؤثری به شما ارائه دهند که برند شما به اهداف خود برسد.

مطالب مشابه

picture

تفاوت تبلیغات با بازاریابی چیست؟

تبلیغات و بازاریابی مفاهیمی هستند که معمولا افراد برای توصیف اموری مانند فروش محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند. با این حال، مفهوم این دو با هم متفاوت است و ما در این مقاله به توضیح این دو مفهوم می‌پردازیم تا بتوانید با درک درست از تبلیغات و بازایابی، در مسیر رونق کسب و کار خود کارآمدتر سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاه کاربران

بیایید چیزی شگفت خلق کنیم!

* برای پر کردن فرم از اطلاعات واقعی استفاده نمایید تا بررسی صورت گیرد

* همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و پیگیر سفارش خواهند بود